E-commerce – jak zacząć?

Prowadzisz biznes i chcesz docierać do szerokiego grona klientów? Postaw na handel internetowy, który w ostatnich latach rozwija się niezwykle dynamicznie. Potwierdzają to różnorodne statystyki – m.in. analiza przeprowadzona przez PwC w 2021 roku, z której wynika, że polski rynek wyceniany jest już na 100 miliardów złotych. Chcesz wykorzystać ten niezwykły potencjał? Zacznij sprzedawać online! Ale najpierw sprawdź, jak rozpocząć działalność w e-commerce. Przekonaj się, co musisz wiedzieć przed założeniem sklepu internetowego. 

Przed startem w e-commerce – czy warto sprzedawać w Internecie?

Liczba internautów kupujących online sukcesywnie rośnie. Jak wynika z badania Gemius, obecnie jest to już nawet 77% użytkowników. Z dnia na dzień coraz więcej konsumentów decyduje się na zmianę dotychczasowych nawyków. Nic w tym dziwnego – zakupy online stały się w ostatnich latach bezpieczne, szybkie, dostępne i proste.

Co więcej, e-commerce (handel elektroniczny, czyli kupowanie i sprzedawanie towarów czy usług przez Internet) charakteryzuje brak ograniczeń czasowych – kupujący mają dostęp do oferty 24 h na dobę, 7 dni w tygodniu. Brak konieczności wychodzenia z domu i często niższe ceny niż w sklepach stacjonarnych tylko zwiększają popularność zakupów w sieci. To jasny sygnał dla firm, które chcą rozwijać swoją działalność – inwestycja w e-sklep to świetna decyzja, jeśli Twoim celem jest dotarcie do szerokiego grona odbiorców.

Chcesz zacząć handlować w sieci? To bardzo dobry pomysł, zarówno jeśli już sprzedajesz stacjonarnie, jak i wtedy, gdy zaczynasz swoją przygodę z biznesem właśnie od handlu online. W końcu kluczem do osiągnięcia sukcesu jest dostosowywanie się do aktualnych potrzeb klientów, wymagań rynku i zmieniającej się rzeczywistości. Inwestując we własny sklep internetowy, możesz:

  • działać wielokanałowo i wesprzeć sprzedaż tradycyjną,
  • mierzyć wyniki i śledzić działalność konkurencji w sieci,
  • udostępnić produkty czy usługi kupującym 24/7,
  • zyskać rozpoznawalność firmy i oferty w Internecie,
  • zadbać o łatwy i szybki kontakt z odbiorcami,
  • uzyskać większy zysk i zmniejszyć koszty prowadzenia działalności,
  • wykreować swoją markę i zbudować pozytywny wizerunek,
  • zwiększyć liczbę klientów poprzez nieograniczony zasięg,
  • poprawić widoczność strony internetowej w Google.

Pamiętaj jednak, że wszystkie te korzyści możesz osiągnąć tylko wtedy, gdy Twój e-sklep zostanie odpowiednio zaprojektowany, aby spełniać wymagania klientów. Oznacza to, że musi być funkcjonalny, nowoczesny oraz dopasowany do branży i oferty produktowej. Chcesz skutecznie sprzedawać w sieci? Czytaj dalej, a dowiesz się, jak postawić swój pierwszy krok w e-commerce.

Co warto wiedzieć przed założeniem e-sklepu?

Wiesz już, że warto zainwestować w dedykowany sklep internetowy. Jak jednak zacząć działać w e-commerce? To proste! Musisz na początek odpowiedzieć sobie na kilka pytań. Znając odpowiedzi, możesz stworzyć nie tylko odpowiednią strategię działania, ale również miejsce w sieci, gdzie skutecznie wypromujesz swoje produkty i usługi. Oto kwestie, które musisz znać przed założeniem witryny sprzedażowej.

  • Co chcesz sprzedawać w sklepie internetowym?

Jak już wspominaliśmy, w ostatnich latach popularność e-biznesu zdecydowanie wzrosła. To zaś bezpośrednio wiąże się z większą konkurencyjnością w branży e-commerce. Dlatego, jeśli dopiero startujesz z biznesem, masz pełne pole do popisu. Musisz nie tylko poznać swoich rynkowych rywali, ale również sprecyzować, jakimi produktami lub usługami chcesz handlować w sieci. Określenie, co i dlaczego znajdzie się w Twojej ofercie to kluczowy krok do założenia własnej witryny sprzedażowej.

  • Jakie są cele Twojego e-sklepu?

Pomysł to podstawa każdego biznesu. Trudno wyobrazić sobie jednak skuteczny e-sklep bez sprecyzowanej strategii oraz wyznaczonych celów. Przed rozpoczęciem sprzedaży online stwórz więc dokładną koncepcję – określ, co dokładnie chcesz osiągnąć i czego potrzebujesz do realizacji planów, wskaż, jakie potrzeby będą realizować Twoje produkty czy usługi itd. Tak opracowany plan działania musisz już tylko konsekwentnie realizować.

  • Kto jest Twoim potencjalnym klientem?

Z pewnością zdajesz sobie sprawę, że Twoja oferta nie może być kierowana do wszystkich. Jeśli chcesz skutecznie działać w e-commerce, to musisz wskazać grupę docelową swoich produktów i usług. Poznaj lepiej potencjalnych klientów i zaoferuj asortyment, który rozwiąże ich problemy i zaspokoi potrzeby. To pomoże Ci również opracować właściwe treści czy kampanie reklamowe.

  • W jaki sposób Twój e-sklep wyróżni się na tle konkurencji?

Wspominaliśmy już wcześniej o analizie konkurencji. Przyda się ona też do wskazania przewagi, którą osiągnie kupujący dzięki skorzystaniu z Twojej oferty. Znajdź więc coś, co Cię wyróżni – mogą być to np. płatności odroczone, wysyłka w 24 godziny czy darmowa dostawa.

Pamiętaj, że Twój klient musi dokładnie wiedzieć, co dostanie po zakupie. Dlatego w tekstach promocyjnych czy opisach produktów na stronie internetowej e-sklepu stosuj język korzyści, który może pozytywnie wpłynąć na sprzedaż.

  • Jaki budżet jesteś w stanie przeznaczyć na e-commerce?

Na początku przygody z handlem online czeka Cię kilka wydatków. Założenie sklepu internetowego oraz jego prowadzenie wiąże się bowiem z kosztami, których wysokość zależy od wielu różnych czynników. Dlatego też oszacuj swój budżet i zdecyduj, ile pieniędzy jesteś w stanie przeznaczyć na witrynę sprzedażową.

Jak zacząć sprzedawać online? Pierwsze kroki w e-commerce

Udało Ci się odpowiedzieć na wymienione pytania? W takim razie trudno wskazać lepszy moment, aby założyć własny sklep internetowy. Jeśli chcesz zacząć sprzedawać w sieci, to musisz przejść jak najszybciej do realizacji planu. Jeśli nie wiesz, od czego zacząć, to poznaj kilka kroków, które dzielą Cię od wkroczenia w świat e-commerce.

  1. Wybierz odpowiednią platformę e-commerce

Prawidłowe funkcjonowanie e-sklepu gwarantuje platforma e-commerce. To swoiste centrum zarządzania sprzedażą w Internecie. Na rynku możemy znaleźć kilka wiodących rozwiązań, które różnią się od siebie w szczególności zakresem oferowanych możliwości. Przed założeniem własnej platformy warto więc zapoznać się z dostępnym oprogramowaniem.

Sprawdź wady i zalety poszczególnych wariantów, aby dobrać usługę dopasowaną do potrzeb Twojego biznesu. Wśród chętnie wybieranych rozwiązań wyróżnia się np. platformy SaaS, licencjonowane czy dedykowane. Jednak według trendów Built With najpopularniejszym oprogramowaniem wśród małych i średnich przedsiębiorców jest platforma Open-Source i sklep internetowy PrestaShop – prawie 20 000 polskich stron jest opartych o to oprogramowanie.

  1. Zadbaj o atrakcyjną domenę internetową

Jedną z najważniejszych decyzji, jakie musisz podjąć na początku przygody w e-commerce, jest wybór odpowiedniej domeny. To dzięki niej możesz spójne prezentować swoją markę i wyróżnić się na tle konkurencji. Dlatego postaw na chwytliwą, zapadającą w pamięć i prostą nazwę główną oraz rozszerzenie. W ten sposób klienci dużo szybciej i łatwiej znajdą Twoją ofertę w sieci.

  1. Zainwestuj w sprawny hosting

Jedną z kluczowych usług dla sprawnego funkcjonowania strony internetowej jest hosting. Okazuje się on niezwykle ważny również w e-commerce, ponieważ gwarantuje miejsce na serwerze, gdzie przechowasz wszelkie elementy, z których składa się e-sklep. Wybierz więc zaufanego dostawcę, który zapewni bezpieczeństwo i stabilność działania witryny.

  1. Zadbaj o projekt graficzny i UX

Aby pozyskiwać klientów i skutecznie sprzedawać online, musisz również zadbać o sam projekt sklepu internetowego. Strona WWW musi być więc bezpieczna, responsywna (dostępna na różnych urządzeniach), sprawnie działająca, atrakcyjna, spójna oraz zgodna z UX, czyli przyjazna dla użytkowników. Zapewnij przy tym filary witryny sprzedażowej takie jak np. regulaminy, opisy produktów czy wygodne płatności.

Własny sklep internetowy – jak zacząć? Podsumowanie

Właśnie przedstawiliśmy Ci pierwsze kroki, jakie musisz podjąć, aby skutecznie sprzedawać w e-commerce. Nie trudno zauważyć, że zbudowanie od zera sklepu internetowego nie jest łatwe – szczególnie jeśli dopiero zaczynasz działać w Internecie, nie znasz się na technicznych kwestiach, a chcesz swój czas poświęcić na rozwój biznesu.

W takiej sytuacji najlepszym wyjściem jest powierzenie założenia e-sklepu doradcom internetowym WeNet. Skorzystaj z doświadczenia fachowców, którzy mają już na swoim koncie ponad 120 prosperujących projektów. Wybierz bogatą ofertę, w ramach której możesz zyskać:

  • dostosowany do potrzeb i gotowy do sprzedaży sklep internetowy na własność,
  • nowoczesny, atrakcyjny wizualnie, funkcjonalny i przyjazny w obsłudze projekt,
  • certyfikat SSL, sprawny hosting, atrakcyjną domenę i niezbędne regulaminy w jednym pakiecie,
  • dostęp do inteligentnych rozwiązań sprzedażowych, które pomogą zwiększyć zyski,
  • pomoc dedykowanego opiekuna e-commerce, który służy radą i doświadczeniem na każdym etapie współpracy,
  • integracje e-sklepu z zewnętrznymi narzędziami takimi jak np. firmy kurierskie, systemy płatności czy porównywarki i agregatory sprzedaży.

Więcej informacji o tym, jak krok po kroku wygląda budowa e-sklepu przez doradców internetowych, znajdziesz na WeNet.pl. Wejdź i przekonaj się, jak skutecznie prowadzić biznes w sieci.